Is het nu ‘zelf-organiserende’ of ‘zelfsturende’ teams?

Blog - Is in een zelfsturend bedrijf nog plaats voor mij als bedrijfsleider

De term ‘zelfsturende teams’ kent iedereen. Zelf verkies ik echter ‘zelf-organiserende teams’.

 

En daar zijn twee redenen voor.

Wanneer ik met bedrijfsleiders praat over ‘zelfsturing’, dan merk ik dat ze de neiging hebben om te panikeren. Je zou voor minder: ze hebben hun bedrijf opgericht vanuit hun passie. Hun bedrijf leiden doen ze dan ook met heel hun hart. ‘Zelfsturing’ klinkt alsof de medewerkers het bedrijf volledig zelf gaan sturen waardoor zij zelf als oprichter overbodig worden.

Daarnaast vind ik zelf-organiserende teams gewoon een meer realistische term. Het gaat erover dat teams zichzelf organiseren rond de bedrijfsdoelen. Zij gebruiken hun expertise en ervaring en bouwen op die van collega’s om samen tot optimale oplossingen te komen.
En die bedrijfsdoelen, die worden nog altijd bepaald door de bedrijfsleider die de leiding houdt. Het zijn de operationele details die in vertrouwen kunnen worden losgelaten, daar zorgen we bij zelf-organiserende teams voor. En bijsturen kan altijd nog.

Zelf-organiserende teams zijn een eerste (grote) stap naar zelfsturing. Eenmaal de teams de gewoonte hebben om zichzelf te organiseren en mee na te denken over de manier waarop ze hun doelen willen realiseren, is het bedrijf klaar voor verdere stappen richting zelfsturing.

Het is dus een pragmatisch proces waarvan het belangrijkste is dat de mensen mee zijn in het verhaal. Zeker in snelgroeiende bedrijven is de collectieve intelligentie nodig om de beste beslissingen te nemen. Het is de basis van een succesvolle en duurzame organisatie.

 

Zelf-organiserend werken heeft 6 voordelen:

  1. De bedrijfsleider behoudt de leiding en zorgt voor een duidelijke richting en concrete doelen. Gevolg: de neuzen staan in dezelfde richting waardoor het tempo hoog blijft.
  2. De bedrijfsleider heeft mentale ruimte en tijd om zijn of haar eigen ding te doen en op de toekomstplannen van het bedrijf te focussen.
  3. Een cultuur van open communicatie en continu leren staat borg voor een vlotte samenwerking. Medewerkers denken actief mee na, ook wanneer het bedrijf evolueert in snel veranderende tijden.
  4. Medewerkers geven het beste van zichzelf in een stimulerende werkomgeving waar ze voelen dat ze echt een verschil kunnen maken.
  5. Het bedrijf staat op een stevig fundament om gezond verder te groeien in tijden van continue verandering.
  6. Als KMO kan je hier echt het verschil mee maken om talenten aan te trekken en te behouden.

 

Benieuwd hoe zelf-organiserende teams in jouw bedrijf het verschil kunnen maken? Vraag een gratis kennismakingsgesprek aan.