Leren dankzij veranderingen

blog - de winnaars van de toekomst

Hoe leer je als bedrijf waardevolle lessen dankzij veranderingen?

 

Vind jij als bedrijfsleider van een KMO het ook moeilijk om in te spelen op veranderingen?  En telkens opnieuw te moeten beslissen wat je ermee doet en op welke manier?

Dat is heel begrijpelijk.

‍Er verandert veel in onze wereld vandaag, en de veranderingen volgen elkaar snel op: technologische nieuwigheden, wetgeving, evoluties op de markt….

Ook de verwachtingen van je klanten evolueren snel.  Grote spelers zoals Coolblue, bol.com, Zalando, Amazon, blinken uit in een geweldige klantenervaring.  Dit wordt dan al gauw dé standaard, en creëert verwachtingen voor bedrijven, waaronder jouw KMO.

Daarnaast zijn er ook de behoeften en verwachtingen van je medewerkers. Ook die evolueren.  Covid-19 heeft dit nog versneld. Bovendien komt er een nieuwe generatie aan die veel belang hecht aan waarden als duurzaamheid en work-life balance.  De ’War for Talent‘ is volop aan de gang.  Is jouw bedrijf daar klaar voor?

Het is dus niet eenvoudig om mee te zijn met al die veranderingen en altijd de beste beslissingen te nemen over wat dit betekent voor jouw bedrijf.  Want jij wil evolueren en een fantastische klantenervaring leveren. Er is zoveel te doen in zo weinig tijd. Hoe maak je dan de beste keuzes?

Dit alles kunnen we herleiden tot 4 uitdagingen.

  1. Wat gebeurt er allemaal in de wereld rondom ons? Uitdaging: omgaan met veranderingen.
  2. Wat is relevant voor jouw bedrijf? Uitdaging: prioriteiten stellen en kiezen.
  3. Hoe gaan we het aanpakken?  Welk probleem lossen we op? En welke oplossing heeft de meest gewenste impact? Uitdaging: Plan van aanpak?
  4. Hoe trek je sterke talenten aan in je bedrijf?  En hoe zorg je ervoor dat ze blijven? Uitdaging: De juiste mensen aan boord krijgen en houden.

Wat ik dan vaak zie gebeuren in de praktijk is dat de bedrijfsleider zich verantwoordelijk voelt om al deze antwoorden te geven “want dit wordt nu eenmaal verwacht van de leider”.

 

‍Is dat zo? Moet je als bedrijfsleider de expert zijn in elk aspect van de organisatie?

Zeker niet. Op een bepaald moment kom je op een kantelpunt. Er is een andere manier van werken nodig om als zaakvoerder het overzicht te behouden én tegelijkertijd ook tijd en ruimte te hebben om aan de volgende stappen van je bedrijf te werken.

Deze  manier van werken vraagt om een andere manier van denken die de betrokkenheid en energie op alle niveaus verhoogt. Hierdoor zal ook de productiviteit stijgen en kan je de 4 uitdagingen makkelijk aanpakken samen met je team. Want snel leren uit veranderingen lukt alleen wanneer je het volle potentieel inzet zetten van iedereen in het bedrijf.

 

Is dit wat ook jij verlangt voor jouw bedrijf? Dan help ik je graag om dit te realiseren.

Plan vandaag nog je vrijblijvend kennismakingsgesprek.